Lang leve de Koningin! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rik Luiten - WaarBenJij.nu Lang leve de Koningin! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rik Luiten - WaarBenJij.nu

Lang leve de Koningin!

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

30 April 2005 | Tanzania, Dar es Salaam

“Ter gelegenheid van de officiële verjaardag van HARE MAJESTEIT DE KONINGIN hebben Harer Majesteits Ambassadeur Bernard Berendsen en mevrouw Monique Pietermaat het genoegen U uit te nodigen voor een receptie ter Residentie”, aldus de uitnodiging die twee weken geleden mijn digitale postvak binnenvloog. Daar moest ik maar eens een kijkje gaan nemen! En natuurlijk mijn (af)studerende collega’s. Bij elkaar liepen er 600 man op het feestje rond, waarvan zo’n 250 van Nederlandse afkomst. Om het feest een Nederlands tintje te geven, waren er boeren op klompen, stond er een Hollandse koe in de achtertuin en werd er haring, kaas en Heineken geserveerd. En natuurlijk werd het volkslied gezongen ter ere van het zilveren jubileum van onze koninklijke hoogheid. Officieel was het feest om 21.00 afgelopen, maar wij stonden om 22.30 nog op de dansvloer! Koninginnedag in het buitenland vieren is lang niet zo vervelend als je zou denken.
Het zijn sowieso aardige mensen daar bij de ambassade. Een dag voor het feest waren we namelijk door de consul uitgenodigd voor een etentje bij hem thuis. Ik kan jullie vertellen dat de beste man een leuk optrekje ter beschikking heeft, bewoond door hemzelf, zijn vrouw, vier bedienden en twee bewakers. We heben lekker gegeten, gedronken en gezellig gebabbeld. De consul had schitterende verhalen. Hij let al 20 jaar op de besteding van onze belastingcentjes in verschillende Afrikaanse landen. Volgend jaar begint hij aan zijn laatste vierjarige post in Guinea. En dan, dan gaat hij toch weer in Nederland wonen.

ZANZIBAR EN PEMBA
Twee weken terug ben ik er een week tussenuit geknepen om in Pemba onder te duiken. Tenminste; dat was de bedoeling. Omdat de ferry naar Pemba niet werkte, kwam ik de eerste dagen niet verder dan StoneTown in Zanzibar. Hoewel ik al twee keer eerder in StoneTown was geweest, was het geen straf om terug te zijn. Ik ben een beetje verliefd op de stad met zijn vriendelijke mensen, sfeervolle steegjes, leuke winkels en lekkere restaurants. Erg aangenaam is het ook om in het donker veilig over straat te kunnen lopen. Iets wat in Dar es Salaam uit den boze is. Jessica vergezelde me en we hebben samen met dolfijnen gesnorkeld. Bij elkaar hebben we er tien onder water bewonderd, waaronder een moeder met haar baby. Verder een specerijentoer gedaan en een wandeling door het Jozani National Park gemaakt. Dit laatste park is beroemd vanwege zijn Red Colobus Monkey, een aap die alleen nog daar op onze aardbol rondslingerd. Als apenfreak heb ik uren ademloos van de activiteiten van een familie genoten. Tenslotte zijn we wezen winkelen. Ik heb onder andere een groot Masaai schilderij op de kop getikt.
Na drie dagen StoneTown was de ferry naar Pemba nog steeds niet gerepareerd. Ik besloot daarom om op een vliegtuigje te stappen. Jessica moest terug naar Dar voor haar onderzoek. Ik ben blij dat ik gegaan ben, want Pemba deed zijn roem - het eiland staat in de duik top-10 van de wereld - eer aan. Met een 26 meter zicht heb ik het mooiste koraal bewonderd dat ik ooit heb gezien. Koraal zonder gaten vanwege dynamietvisser (zoals in Azia) of afgetrapte koraalstukken veroorzaakt door grote groepen duikers (zoals veel in Australie). Tijdens mijn tweede duik heeft een 2,5 meter lange Moray Eel me nog de schrik van mijn leven bezorgd. Zonder het te weten dook ik voor zijn grot en dat wist de onderwaterslang niet te waarderen...

COMPUTER!
Goed nieuws! Ik heb de komende drie weken een computer ter beschikking. Geoffrey, een Tanzaniaanse vriend, heeft een puike HP desktop op zijn kamer staan die ik mag gebruiken. Hij is drie weken op veldonderzoek en ik hoop in deze tijd een draftversie van mijn scriptie naar mijn supervisors te mailen. Alles tot in detail uitwerken zal hier in Afrika niet lukken, maar ik hoop de basis op papier te zetten. Ik heb ondertussen een punt achter mijn veldonderzoek gezet. De laatste gegevens die ik ondanks veel zeuren nog steeds niet binnen heb, vul ik op met ‘wetenschappelijke’ schattingen. Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest met het sorteren van al het verzamelde materiaal en ik meld met blijdschap dat ik dik tevreden ben over het resultaat. Ik heb beslist genoeg materiaal voor een goed onderbouwde scriptie verzameld. De voorlopige titel: “Power Supply Quality and Impact Analysis – Manufacturing Industry, Dar es Salaam, Tanzania.”

En als mijn scriptie de deur uit is... Dan komen Patricia, Wil en Elise langs en kan het reizen beginnen! Tot in detail zijn de trips niet gepland, maar de hoogtepunten liggen vast. Raften bij de Victoria Falls in Zambia, hiken tussen de chimpansees in West Tanzania en duiken in het meer van Malawi. Is het nodig om te vertellen dat ik er zin in heb?

E-mail:
rikluiten@gmail.com
Adres:
Rik Luiten, room 382
University of Dar es Salaam
Department of UCLAS
P.O. Box 35176
Dar es Salaam, Tanzania

  • 30 April 2005 - 18:47

    Patricia:

    Of ik?

  • 02 Mei 2005 - 08:04

    Rik:

    Heb wat nieuwe foto's in mijn fotoboek gezet. Vinden jullie ze mooi?

  • 02 Mei 2005 - 15:12

    Martijn:

    Rikkie jongen, Ik moet het ff kwijt. Je lijkt wel een Afrikaan op de foto's, wat ben jij bruin geworden zeg! Hoe smaakt zo'n Hollandse haring op het Afrikaanse vasteland? KoninginneNach in de hofstad was ook erg leuk. Hoera! Hoera!

  • 02 Mei 2005 - 16:19

    Iwan:

    Top allemaal zeg! Van al die verhalen krijg ik ook weer trek in een mooie reis. Gtz. IL

  • 03 Mei 2005 - 10:05

    Wil:

    Wat heb je weer een hoop beleefd.Pas alsjeblieft op met dat geduik,zo'n enge slang!Neem je niet teveel risico's?
    Als ik er aan denk krijg ik het al spaans benauwd.

  • 09 Mei 2005 - 12:22

    Elise:

    Brothiebroth,
    Ik heb je even een uitgebreide mail gestuurd op je g-mail adres. Vond het wel weer nodig om uitgebreid bij te kletsen. Het begint wel echt tijd te worden dat we elkaar eindelijk weer eens gaan zien, vind je niet?
    Nog twee maandjes, vooruit....
    Liefs,
    Elise

  • 16 Mei 2005 - 11:59

    Collega's Wil:

    Hallo Rik,

    Bij deze een berichtje vanaf afd. 3-7 van het Kennemer Gasthuis. De groeten van ons allen en natuurlijk van Wil!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 September 2008

Ontspannen op de Azoren

07 September 2007

De laatste avonturen

27 Augustus 2007

Op pad in Ecuador

19 Augustus 2007

Even kort

19 Juni 2007

Huisje
Rik

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 103509

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2007 - 10 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: