Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Rik Luiten - WaarBenJij.nu Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Rik Luiten - WaarBenJij.nu

Zambia

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

06 Juni 2005 | Zambia, Livingstone

Een gezamenlijk weblog deze keer. Patricia is op 22 mei gearriveerd in Dar es Salaam. Het weerzien was geweldig!
Patricia: Rik zag er nog precies hetzelfde uit, alleen een beetje bruiner, maar nog steeds een lekker ding!
Rik: Ik was blij dat Patricia me herkende :-)
De eerste 2 dagen wat rond gekeken in Dar es Salaam. In de stad en op de uni. Het was allemaal niet meer heel onbekend dankzij Rik zijn weblog.

TREINREIS NAAR ZAMBIA
We hadden het plan opgevat om naar de Victoria Falls te gaan in Zambia. Om er te komen hebben we de trein genomen. De TAZARA, Tanzania-Zambia-Railway, is een directe treinverbinding tussen Dar es Salaam in Tanzania en New Kapiri Mposhi in Zambia. De express trein die wij genomen hebben doet er zo'n 40 uur over. Althans volgens planning...
Op de heenreis hadden we 5 uur vertraging en op de terugreis 8 en 1/2 uur! De NS is dus zo slecht nog niet!
Onderweg hebben we veel gezien. Elke keer als de trein stopte, wat nog al vaak was en op rare plaatsen, was er van alles te beleven. Zodra de trein afremde, kwamen er mensen op de trein af die je van alles wilde verkopen. Van een tros bananen voor 20 cent tot een kilo rijst voor 50 cent of een levende kip! Wij als blanken waren voor de kinderen bijzonder om te zien. Het was dan ook erg leuk dat we hallo (Mambo!) konden zeggen in het Kiswahili. Ook de kadootjes die we mee hadden; knikkers, pennen en een schrijfsetje, vielen in goede aarde. Een kadootje van een blanke en dan ook nog mooie glimmende steentjes!
Geen idee hadden ze wat ze er mee moesten maar ze vonden ze wel leuk! Behalve dan dat jonge gozertje dat zijn tanden er zowat op brak...
Op de terugreis hadden we door de vertraging ook wel weer een beetje mazzel. We trokken nu met daglicht door Selous Game Reserve en hadden dus volop de kans om wildlife te zien. De eerste 1 1/2 uur weinig gezien maar het laatste uur volop dieren gespot: olifanten (tembo's), giraffen (twiga's), impala's, wrattenzwijnen en zebra's.

VICTORIA FALLS
Toen we uiteindelijk in Zambia waren, waren we helaas nog niet bij de Vic Falls. Hiervoor moesten we eerst nog 3 uur met de bus naar Lusaka en daarna nog 6 uur naar Livingstone. Reizen in Afrika gaat je niet in de koude kleren zitten. Gelukkig was de reis absoluut de moeite waard!
De Victoria Falls wordt zeer terecht 1 van de 7 wereldwonderen genoemd. Met haar 1.7 km breedte is het de grootste natuurlijke waterval ter wereld! Km-ers voordat je de Falls met het blote oog kunt bewonderen, weet je dat je haar nadert. Een waternevel van dik honderd meter hoog, hangt als een baken boven het schouwspel. Tijdens een wandeling naar de Falls door het omliggende bos, verdwijnt de waternevel uit het zicht, maar is een hard gebulder de nieuwste richtingaanwijzer.
De Falls zijn vernoemd naar Queen Victoria van Engeland omdat ze ontdekt zijn door Livingstone, een Engelse ontdekkingsreiziger. De oorspronkelijke naam is mooier: Mosi- oa- Tunia, The Smoke that Thunders! We hebben een aantal wandelingen gemaakt bij de Vic Falls en veel foto's gemaakt. Wat heel bijzonder is
bij de Falls is dat er bijna nergens hekken staan en je dus hele mooie foto's kunt krijgen. We zetten de foto's zo snel mogelijk op het weblog! Een leuk weetje. Af en toe duvelt er een nijlpaard of krokodil naar van de Falls naar beneden die door de stroming gegrepen is. De locals eten
dan het vlees op. Schijnt goed te smaken, maar wij hebben ons portie maar laten zitten.

RAFTEN OP DE ZAMBEZI
We hebben niet alleen de Falls bewonderd. We zijn ook de Zambezi op gegaan. Deze rivier wordt geroemd vanwege zijn spectaculaire mogelijkheden om te raften. In een rubberen bootje de rivier op. Er zijn een flink aantal forse stroomversnellingen. Zelfs een aantal klasse 5 versnellingen! Een stroomversnelling wordt gewaardeerd van 0 tot 6 waarbij 6 het wildste is. We hebben 1 flip - de hele boot valt dan ondersteboven - gehad tijdens onze trip en handenvol 'bijna' flips. Het was erg gaaf om te doen! Voor Patricia was het haar eerste wildwatertrip. Interviewer: "En wat vond mevrouw ervan?" Patricia: "Nog een keer!!!" Rik: "Een keertje maar?"

WANDELSAFARI
Tot Rik's plezier barste het rondom te Falls van de apen. Twee soorten maar liefst: Vervet Monkeys en Baboons. De Vervet aapjes kende Rik al goed van het campus, maar van de Baboons hebben we een uur genoten. Als vond Patricia het moeilijk om stil te blijven zitten als er een manNETJE (90 cm groot, 3x sterker dan de gemiddelde mens) naast haar kwam zitten. Ondanks de apen hadden we zin om 'echt' wild te spotten. De mogelijkheden waren legio. Van 8 daagse trips door Zambia, Namibie en Zimbabwe tot een uurtje dobberen langs een natuurpark op de Zambezi. Wij kozen voor een wandelsafari. We moesten vroeg op staan maar ook dit was weer zeer de moeite waard! We hebben heel veel gezien: olifanten, buffels, wrattenzwijnen, impala's, giraffen en zebra's. En dat alles terwijl we te voet waren! We hebben zelfs 2 neushoorns gezien, na het nodige speurwerk. En wel vanaf 20 meter afstand. Het waren de laatste 2 van het park, dus het was een hele bijzondere ontmoeting! Nogal treurig was dat 1 van de 2 neushoorns een maand geleden was neergeschoten door een stroper. Het bewijs van dit treurige voorval was nog steeds aanwezig. Een van de drinkplaatsen kleurt nog steeds rood van het bloed van de gewonde neushoorn. Gelukkig maakt hij het al weer een stuk beter.

ARUSHA
We zitten nu in Dar en vertrekken morgen naar Arusha, de safari capital van Tanzania. We zijn van plan om in elk geval de Ngorogoro Crater te bezoeken. Het plan is om 1 dag een jeep safari te doen en 1 of 2 dagen een wandelsafari. We willen ook sowieso een een Masai dorp bezoeken tijdens een culturele toer. Tijd voor veel andere dingen hebben we helaas niet meer, omdat we nog een eetafspraak hebben staan met Mrs. Manyanya, een van de TANESCO collega's van Rik.

Binnenkort het laatste stuk over onze reis. Dan hopelijk met de bijbehorende foto's, die nu achterblijven omdat we de USB kabel zijn vergeten.

Kwa heri!

Rik en Patricia

• 06 Juni 2005 - 16:25

Rolo Jansen:

Zo'n reis en wat doen ze.... ze vergeten de USB Kabel... en wij maar wachten in spanning tot snel op de familiedag...jij ook Rik?

• 06 Juni 2005 - 17:58

Monique En Peter:

Laat ik de standaard begroeting hier maar even weglaten (het heeft iets met een hoofddeksel te maken)...

Leuk om te lezen dat jullie het zo ontzettend naar jullie zin hebben (ook met elkaar). De tekortkoming van de USB-kabel moeten jullie maar een keer oplossen onder het genot van een spelletje Kolonisten.

Het kan trouwens nog erger (jawel) door het fietssleuteltje van je schoonzusje mee te nemen van Schiermonnikoog, terwijl het schoonzusje daar nog is en de fiets ook....

• 06 Juni 2005 - 18:33

Lieke & Rob:

Echt leuk te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ook wij zijn erg blij met het autotje echt super! Leuk om je eens te zien Rik, heb al wel van je gehoord, maar meer dan een vage foto heb ik niet gezien.
    Nog heel veel plezier verder en ik hoor wel wanneer ons land weer onveilig geworden is...

• 06 Juni 2005 - 19:42

Gijs:

Mooi verhalen Hekkie. Je moet maar denken: liever iets langer vertraging in het land waar jij zit dan een uur stilstaan in de omgeving van Purmerend (wat mij vandaag overkwam). He, geniet ervan!

• 07 Juni 2005 - 07:51

Tessa:

He hoi, nou geniet er nog maar van daar in het verreweggie. Dan kan ik hier heel sip gaan kijken als de foto's ( eindelijk arriveren. Groeten

• 07 Juni 2005 - 08:49

Kim & Martijn:

Tjee, wat een ontzettende gave verhalen zeg!! We zijn héél benieuwd naar jullie foto's! Geniet nog lekker van jullie vakantie en tot mails!!
    Groetjes uit het zuiden van NL!!

• 07 Juni 2005 - 09:29

Wil:

Wat een belevenissen!Kun je je niet voorstellen als dat allemaal leest op dit platte landje,Maar blijf op jullie hoede!
    Ben je nog niet vreselijk verbrand,Patricia?

• 07 Juni 2005 - 10:48

Truus:

Klinkt lekker, ik ben zelf vorig jaar in de Ngorogoro geweest erg leuk en veel wild gezien.

• 07 Juni 2005 - 20:20

Anke:

Tjonge jonge,
    Jullie hebben het zo te horen goed voor mekaar (op die kabel na dan..)
    Schiet nog wat leuke plaatjes en enjoy!

• 08 Juni 2005 - 13:38

Chris Smits:

Waar blijven die fotos nou!!

• 09 Juni 2005 - 11:21

Ronald:

Dag Rik en Patricia. Jullie zijn door mij "gegoogled".Ik zou graag even met jullie chatten/emailen over het vervoer in Zambia en Tanzania (vertrektijden, reserveringen, slaapplaatsen). In juli ga ik reizen van Johannesburg via Livingstone naar Dar es Salaam.
    rgroenink at hotmail

• 10 Juni 2005 - 16:04

Rik:

De foto's komen hopelijk dit weekend. Zijn nu net terug van safari en excursie. O.a. troepen van honderden zebra's en buffels gezien. Vanmorgen gejaagd met bosjesmannen!

• 10 Juni 2005 - 16:19

Patricia:

Was allemaal weer geweldig! Hoort er binnenkort weer meer van!

• 11 Juni 2005 - 15:59

Maria En Alle Collega's D4west:

Wauw, wat een avondturen allemaal en wij maar hard werken, grapje!!!! Lekker genieten van alles om je heen en van elkaar het meest!, hoop ik. Graag hoor ik al je verdere reisverhalen incl. foto's als je terug bent!
    Veel plezier saampjes!

Liefs, maria en collega's D4West

• 11 Juni 2005 - 19:15

Brecht:

Hoi Rik, niet echt een reactie op je site, maar hoe heb jij je sit op tanzania.pagina.nl gekregen? Ik woon nu een half jaar in Dodoma en het lijk me welleuk om mijn pagina (hallobrecht.nl) er ook op te krijgen.

Dank alvast en veel plezier natuurlijk! Brecht

• 13 Juni 2005 - 18:43

Kim En Martijn:

Hoi Patricia & Rik,

Wat een geweldige foto's weer! Tjee, jullie hebben het wel getroffen! Vooral die Vic Falls zien er echt geweldig uit!! Ik weet dat Patricia a.s. donderdag weer naar NL komt, bij deze willen we jullie nog een héle fijne tijd samen wensen! Voor Patricia natuurlijk een héle goede terugreis en dat jullie elkaar natuurlijk weer hééééééél snel mogen zien!! (Leuk stelletje zijn jullie!!)

Geniet er nog eventjes van en Rik natuurlijk nog héél veel succes daar en succes met afronden van je opleiding!!

Groetjes vanuit het zuiden des Nederland!!

• 15 Juni 2005 - 07:42

Wil:

wat een schitterende foto's en hoe romantisch!
    Dan te bedenken dat het je laatste dag is ,Patricia!

• 15 Juni 2005 - 19:10

Miranda:

Wat een leuke foto's en wat hebben jullie veel gezien!! Dat is wel wat anders dan hier in dit kikkerlandje. Nog veel plezier samen.