Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Rik Luiten - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Rik Luiten - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

07 Juli 2005 | Tanzania, Dodoma

DAR ES SALAAM
Twee dagen heb ik met Rik deze enorme stad verkend. We reisden veelal met de dala dala; een soort oud Volkswagen busje waar zo 20 pasagiers in kunnen 'zitten'. Als er iemand uit moet is het een ware stoelendans, want er is geen gangpad. Daar zijn klapstoeltjes. Vol is hier nooit vol. Op deze manier beleef je wel the African Life. Ik denk aan onze lege Connexion bussen. Rik weet goed de weg. Krottenwijken, markten, de visafslag, de ambassadebuurt en het zakenkwartier met zijn grote banken en hotels. Opeens veel blanken met laptops. De tegenstellingen zijn heel groot. We bezochten ook de houtsnijwerkers op Mwenge. Echte Afrikaanse kunst. Heel mooi om te zien hoe trots men is op hun creatie. Het is echt genieten. We liepen uren rond; zo samen.

ZANZIBAR
Beland in Zanzibar beleef je een heel andere wereld en cultuur. Het is een mengelmoes van Arabische en Afrikaanse volkeren. De invloed van het Midden Oosten is overal in doordrengd. Het is hier overwegend Moslim. Stone Town is de hoofdstad. Veelal witte huisjes met prachtige houtsnijwerken deuren en balkons. Smalle schaduwstraatjes. Veel kunst. En veel blanke bezoekers. Het voordeel is dat je hier zoveer mooie dingen kunt kopen. De verleiding is groot. We hebben allebei een olieverf schilderij gekocht.
We vallen met onze neus in de boter, want er is een groots cultureel festival gaande met muziek, dans en film uit de dhowlanden. De voorstellingen worden 's avonds in de open lucht in een soort arena vertoond (Elise waar ben je?). Op aanraden van Rik ga ik een dag op Spice Tour. Het was echt geweldig. De plantages door op zoek naar vruchten en kruiden. Vanille, cacao-bonen, nootmuskaat, gember, kruisnagel, mango's, sterfruit, enzovoort enzovoort. Ik heb overal aan geroken en geproefd.
De volgende dagen naar het strand: Nungwi. Een paradijs voor toeristen. Superwitte stranden, palmbomen, cocktails bars en een turqoise oceaan. Heerlijk om een paar dagen bij te komen, maar persoonlijk vind ik het te decadent. 500 meter verderop ligt een vissersdorp. Ik vraag me af wat zij er allemaal van vinden... De volgende dag bleek dat de locals een walvishaai hadden gevangen met een harpoen en geslacht op een standje vlakbij. Dit is echt verboden. In zee dreven hier en daar nog enorme hompen. Wat een wereld. Toeristen belden de politie.

SNORKELEN
Ach er is zoveel te vertellen. Zanzibar is zo mooi. Ik heb ook kennis gemaakt met de onderwaterwereld tijdens een snorkeltrip. Eerst met een dhowboot de zee op met een hasj-rokende kapitein (zou hij wel goed op ons letten?). Het eerste kwartier bracht ik bijna stikkend door. Ik ademde verkeerd. Maar algauw zat ik met mijn kop in een levend aquarium: het koraal van de Indische oceaan. Adembenemend (figuurlijk bedoeld)! Wie flippert er met zijn zoon drie uur in de Indische oceaan rond? Zoiets vergeet je nooit. De reis loopt ten einde.
Ook weer goed om naar huis te gaan. Fijn om Hans weer te zien en Iwan en Elise. Blij dat alles zo goed is verlopen tot nu toe. Ik zal alle reismomenten koesteren. Rik gaat de komende twee weken met zijn scriptie aan de slag in Dar es Salaam.

  • 07 Juli 2005 - 20:30

    Elise:

    Hoi broer en moeder,
    (al zal moeders inmiddels alweer bijna in het vliegtuig zitten)....
    Super leuk om te lezen zeg allemaal! Er spreekt echt uit dat jullie het erg naar de zin hebben samen.
    Ik kan niet wachten tot ik ook die kant op ga. Nu echt aftellen, ook voor m'n broer.
    Succes met de scriptie!
    Liefs,
    Elise

  • 08 Juli 2005 - 15:45

    Patricia:

    Wat is het weer mooi beschreven!
    Sommige dingen heel herkenbaar. En anders zo opgeschreven dat het lijkt of je er bij bent geweest.
    Genoten hebben jullie, dat is zeker!

  • 10 Juli 2005 - 20:00

    Janske:

    Nungwi, ohw wat lijkt dat alweer lang geleden! Geniet er maar flink van want voor je het weet heb je alweer heimwee! succes met het werken aan je verslag Rik (ik probeer er ook aan te beginnen...;) )
    groetjes

  • 15 Juli 2005 - 17:44

    Martijn En Kim:

    Hoi Rik,
    Ondertussen had je zeker al vernomen dat wij vrienden van Patricia zijn en ik kon het niet laten om te lezen wat je zoal doet. Tjee, wat een verhaal van die walvis, wel goed dat jullie gebeld hebben hoor!! En wat een mooie plaatjes.. volgens mij moet je dat allemaal zélf ervaren hebben want anders kun je er niet echt een goede voorstelling van maken denk ik. Héél veel succes met het afronden van je scriptie! Succes met alles!
    Groetjes van Martijn en Kim (uit het zuiden des lands.. warm weer en hier hebben wij ook bijna vakantie!!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 September 2008

Ontspannen op de Azoren

07 September 2007

De laatste avonturen

27 Augustus 2007

Op pad in Ecuador

19 Augustus 2007

Even kort

19 Juni 2007

Huisje
Rik

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 103322

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2007 - 10 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: