Bangkok, Khao Sok en Ko Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Rik Luiten - WaarBenJij.nu Bangkok, Khao Sok en Ko Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Rik Luiten - WaarBenJij.nu

Bangkok, Khao Sok en Ko Samui

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

21 April 2007 | Thailand, Ko Samui

Dag allemaal,

Hierbij de beloofde update van mijn reisweblog. De PC hier herkent mijn camera niet, dus de begeleidende foto's laten nog even op zich wachten...

BANGKOK
In de aankomsthal op het vliegveld dacht ik al: "Hier is iets vreem aan de hand". Ondanks een strakblauwe hemel liep menigeen met doorweekte kleren en witte gezichten rond. Het bleek Songkran te zijn: Thais Oud en Nieuw. Onderdeel van dit festival is het verdrijven van de kwade geesten door mensen met behulp van water en witte gezichten. Toen ik de taxi nabij Khao San Road uitstapte was het meteen raak: een volle emmer water werd over mijn lange lijf heen leeggekieperd. De legers met waterpistolen ontwijkend, ben ik snel met mijn tassen bij een hostel naar binnen gerend. Achteraf is het een klein wonder dat mijn tas en kleren niet onder de witte smurrie zaten! Toen ik later die dag terugkwam van een hapje eten in de buitenlucht (Wil: het leek een beetje op die eetmarkt in Zanzibar), was mijn gezicht door menigeen ondergesmeerd door witte klei. Als je niet met bagage rondloopt, is het trouwens geen straf om natgegooid te worden. Met ruim 35 graden buiten is het een aangename afkoeling!

BOTTENKRAKER
Ik heb een paar dagen in Bangkok rondgescharreld en onder andere een Songkrak-gebedsessie in een Boeddhistische tempel bijgewoond en voor Patricia en mij een pak besteld bij kleermaker A.R. Mani. Wat niet ongemeld mag blijven is mijn bezoek aan de massagesalon. Uit een eerder bezoek wist ik dat Thaise massages er bepaald niet zachtzinnig aan toe gaan, maar de dame niet ik nu trof sloeg alles! Tegen het einde van mijn massage legde ze haar benen in mijn bovenrug en pakte ze mijn schouders vast. Ze zei "relax you now, please" en gaf vervolgens een zwiep aan mijn schouders die minstens tien botten in mijn rug deden kraken!

KHAO SOK
Vanuit Bangkok ben ik naar Khao Sok National Park getreind. Dit park bevindt zich in het zuiden van Thailand, net boven Phuket. Het 646 vierkante kilometers grote park wordt bewoond door een grote variatie aan dieren, waaronder slangen, spinnen, olifanten en tijgers. Het bezoek aan het park is me supergoed bevallen! De atmosfeer was heel relaxed. Er is een tiental hostels, maar nauwelijks sprake van concurrentie omdat iedereen elkaar kent. Er hing een hele relaxde sfeer. Zo moacht je zelf drinken uit de koelkast pakken en vertrouwde men erop vertrouwde dat je alles aan het einde van je verblijf eerlijk betaalde.
Ik heb een aantal toffe backpackers ontmoet. Met een van hen heb ik een nachtsafari ondernomen. Was was behoorlijk creepy is om in het pikkedonker in de jungle te lopen, met slechts een zaklantaarn als wapen! Overal om ons heen sprongen nachtdieren door de bomen, hoorde je iets ritselen in de struiken en zag je iets wegvliegen door de lucht. Na ruim een uur lopen moesten we vervroegd omdraaien. Met een hels kabaal hoorden we een een groep olifanten aankomen, op zoek naar jong bamboe. Ik wou ze graag spotten, maar de gids raadde dit ten zeerste af vanwege hun aggresiviteit. Ik heb maar geluisterd...

JUNGLE TREKKING
Naast de nachtsafari ben ik een trekking van een dag gemaakt. Ik wou eigenlijk twee dagen de jungle in, maar daarvoor was meer dan een persoon vereist en men kon geen ander 'slachtoffer' vinden. De trekking was erg interessant, mede dankzij de enthousiaste gids. Hij had een scherp oog voor de vele bewoners van het park. Hoogtepunt was het bezoek aan een grot die we met een uur lopen helemaal hebben doorkruist. De grot werd bewoond door vleermuizen en spinnen. Veel spinnen welteverstaan. Als je met je zaklamp rondscheen, zag je er tientallen rondkruipen, waarvan sommige groter waren dan mijn hand! Zoals jullie misschien weten wordt de man in de spinnenwereld veelal gedegradeerd tot voer voor het veel grotere vrouwtje, nadat hij de 'daad' heeft verricht. De gids heeft een poging ondernomen om dit tafereel te laten zien, maar het vrouwtje bleek geen honger te hebben. Tweede highlight van de trekking was de ontmoeting van een hornbill.

KOMISCHE NOOT
Voor de komische noot tijdens de trektocht zorgde een Amerikaans stel, dat met hun goede kleren - inclusief dure gympen - aan de trektocht deelnamen. Toen de boottaxi bij de start van de wandeling aankwam, begon de pret. Ze durfden de boot niet uit te springen, omdat ze dan in de modder zouden belanden en dus hun schoenen besmeurde. "Ongelovelijk", dacht ik. "We zijn in het regenwoud!"
Al snel bleek de modder slechts het eerste 'obstakel' van de trekking. Zo moesten we verschillende riviertjes doorkruizen waarvan het water opliep tot kniehoogte. En in de grot bleken we stukken te moeten zwemmen, omdat het water hoog stond. Je begrijp hoe de kleertjes van de Amerikanen er aan het einde van de wandeling uitzagen... ! :-)

KO SAMUI
Op het moment zit ik in Ko Samui. Het bevalt me hier slecht. Door het vele toerisme is dit eiland helemaal verwesterd. Op elke hoek van de straat bevindt zich een Burger King of MC Donalds, het barst er van de Thaise hoertjes (die overigens gretig aftrek vinden door op leeftijd zijnde heren) en op de prachtige stranden krioelt het van de verkopers. Het feit dat Ko Samui het meest bezochte eiland van Thailand is, geeft aan de veel toeristen het allemaal prachtig vinden. Smaken verschillen, zullen we maar zeggen! Ik pak morgen de boot naar Ko Tao om te duiken.

Hebben jullie nog nieuwtjes uit Nederland?

Rik

  • 21 April 2007 - 14:54

    Patricia:

    Hoihoi!

    Geen nieuwtjes meer die je nog niet wist. Je hebt weer een leuk weblog, had me allemaal erg leuk geleken om mee te maken, maar helaas!
    Ben net terug van het Olympisch weekend. Was erg leuk en gezellig. We hebben ook mooi weer gehad. Ben zelfs verbrand!


    Kus,
    Patricia

  • 21 April 2007 - 17:40

    Bert En Riek:

    Nou Rick, volgens ons begint dat vakantie vieren van jou op werken te lijken. Maar voor dat laatste krijg je natuurlijk steeds minder tijd. Maar hoe het ook zij, je maakt prachtige tochten en we wensen je nog veel vakantieplezier.
    Groetjes,
    Riek en Bert

  • 22 April 2007 - 09:24

    Wil:

    Nou Rik wat een avonturen....Loop je nog scheef?
    Eng zo 's nachts in de jungle.Stel dat zo'n grote jongen op je af komt denderen.Dan ben je nog maar een klein ventje met je 1.92!
    Gauw wegwezen uit Ko-samui.Je weet waar het over gaat.Lijkt me ook helemaal niks!
    Veel plezier op je verdere reis.
    Wij gaan morgen en komen dan gelijk weer thuis!
    WIL

  • 23 April 2007 - 12:05

    Rik:

    Fotoäs zijn geplaatst. Ben inmiddels in Ko Pao (schildpaddeneiland) beland. Het is hier heel relaxed. Elise, het doet sterk denken aan de Perhentian Islands van Maleisie! De afgelopen week zijn diverse Whale Sharks gesignaleerd, dus ik heb extra veel zin om te duiken. Hou me echter nog een paar dagen koest, want ik ben een beetje verbrand...

  • 24 April 2007 - 08:52

    Elise:

    Hey Bro!
    Leuk om even de plaatjes bij de verhalen te zien. Wat ziet het er heerlijk uit zeg. Mooie boeddha's, jij op de veranda in de schaduw. IK WORD GEK!!!
    Gelukkig is het hier ook wel lekker weer, al is het wel bewolkt.
    Doe voorzichtig met de zon en ga lekker duiken daar. Pas wel op, want die whalesharks zijn mega!

    Kus,
    zus

  • 27 April 2007 - 18:40

    Elise:

    Bro,
    Terwijl daar geniet ging ik vanmiddag onder het mes bij de kaakchirurg... Wat is het toch oneerlijk verdeeld in de wereld. Het was vreselijk, weet niet of jij je daar nog iets van kunt herinneren?... Ik hoop dat ik snel weer opknap.

    Doe je de groetjes aan Martijn? Super gezellig om zo de laatste week samen rond te trekken en bij te kletsen.

    Kus,
    zus

  • 28 April 2007 - 08:14

    Rik:

    Poor sissie! Hopelijk gaat het al wat beter met je! Martijn is geariveerd. We vertrekken morgen naar het regenwoud en gaan vanavond lekker naar de bios en pub.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ko Samui

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 September 2008

Ontspannen op de Azoren

07 September 2007

De laatste avonturen

27 Augustus 2007

Op pad in Ecuador

19 Augustus 2007

Even kort

19 Juni 2007

Huisje
Rik

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 103320

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2007 - 10 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: