Laptop in de fik, swingend paasfeest - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rik Luiten - WaarBenJij.nu Laptop in de fik, swingend paasfeest - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rik Luiten - WaarBenJij.nu

Laptop in de fik, swingend paasfeest

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

30 Maart 2005 | Tanzania, Dar es Salaam

BIJNA KLAAR
Jaja, het is bijna zover: het einde van mijn veldonderzoek is in zicht! Gelukkig maar, want na drie maanden heb ik het om eerlijk te zijn een beetje gehad. Iedereen belooft een hoop, maar uiteindelijk gebeurt er weinig. Managers zijn niet aanwezig op de dag van een afspraak en ‘vergeten’ om me van tevoren te informeren (typisch Afrikaans). Antwoorden op vragen omtrent dieselverbruik en productieverlies worden de volgende dag beloofd, maar zijn een week later nog niet binnen. Enzovoort.
Ondanks dit alles, ben ik toch tevreden over het resultaat van mijn onderzoek. Met de nodige extra telefoontjes en bezoeken heb ik de gewenste gegevens verzameld. Ik heb bij 5 bedrijven rondgelopen: twee drankproducenten, een vleesfabriek, een snoepfabrikant en een (bak)olieproducent.
Prof. Szirmai, mijn begeleider van de TU, was enthousiast over de eerste resultaten. Op het moment ben ik bezig met de laatste 11.000 en 400 volt metingen om inzicht in de kwaliteit van de energielevering te krijgen.
Als mijn veldonderzoek is afgelopen, ben ik overigens niet klaar met mijn afstuderen. Was het maar waar! Ik moet dan de verzamelde informatie in de eerste hoofdstukken van mijn scriptie omtoveren. Aan de hand hiervan, stel ik vervolgens een (beleids)advies voor het energiebedrijf TANESCO op. Nog genoeg te doen dus!

GIRAFFE GEKOCHT, MOBIEL GESTOLEN
Laatst ben ik met Saskia wezen shoppen op Mwenge. Dit is DE plek om houtsnijwerk in te slaan. Tientallen winkels puilen uit met beelden, varierend van eenlevensgrote Masaai tot een mini olifant. Aan de rand van de markt kun je de houtsnijders bezoeken die graag hun werk laten zien. Zelf heb ik bij een van de snijders een giraffe op de kop getikt, zie foto. De rechter staat nu op mijn kamer te pronken. Vinden jullie hem mooi?
Medio maart ben ik in mijn uppie, de dames waren allemaal druk, een weekend naar Bagamoyo geweest, ten noorden van Dar es Salaam. Bagamoyo is een typisch Afrikaanse vissersplaats met golfplaten huizen, onverharde wegen en honderden dhows die op en aan varen. Ik heb er slechts een enkele toerist gezien, wat me wel beviel. Wat ik niet zo geslaagd vond, was dat bij terugkomst op mijn ‘hotelkamer’ mijn mobiele telefoon verdwenen. En ik had hem nog wel speciaal op de kamer laten liggen, omdat ik had gelezen dat er zoveel dieven op de vismarkt rondlopen. Tja...

ROKENDE LAPTOP EN PAASMIS
Nog meer vervelend nieuws: drie dagen terug is mijn laptop in de fik gevlogen. Een rookpluim van heb ik jou daar: midden in de bibliotheek. En stinken dat het deed! Na een lange wandeling van computerwinkel naar computerwinkel en specialist naar specialist, heb ik iemand gevonden die laptops repareert. Helaas: mijn schootcomputer bleek niet te repareren. Door een defecte voeding zijn verschillende onderdelen verbrand. Echt balen! Gelukkig had ik alle data van mijn onderzoek veilig om een memorystick gezet en ben ik dus niks belangrijks kwijt.
Een leuk verhaaltje ter afsluiting. Met pasen ben ik met Marieke, Janske (klasgenote die zojuist is aangekomen), Matze, William, Petra, Hanneke en de moeder van Hanneke plus vriendin naar een Afrikaanse paasmis geweest. De mis duurde twee uur en vloog voorbij. De preek hoefde van mij niet zo (wat te extreem naar mijn smaak), maar de het zingen en dansen vond ik geweldig. Ik deed natuurlijk gezellig mee! Er was zelfs een drummer aanwezig. Ik heb een kort filmpje opgenomen, die de sfeer goed weergeeft. Als je op onderstaande link klikt, kun je hem bekijken. Met dank aan mijn broer. De film is 6 Mb, dus het kan een paar minuten duren voor hij binnen is.
Link naar filmpje: http://www.ukbodyarmour.com/pasen.avi

Geniet van het zonnetje in NL!

Rik

• 30 Maart 2005 - 07:27

Robert:

Balen van je laptop!!

• 30 Maart 2005 - 17:20

Bert En Riek:

We zijn benieuwd naar je komende reisverslag. Oma Luiten zou trots op je zijn geweest omdat je naar de paasmis bent geweest!!

• 31 Maart 2005 - 03:58

Machiel Kuipers:

Hey Rik, ik kom toevallig op je web-log, leuk! Ik zit ook in DSM op dit moment, voor mijn afstudeerstage. Als je zin en tijd hebt kunnen we eens afspreken? Je kan me bereiken (emailen) via mijn site: www.machielinafrika.nl.

• 31 Maart 2005 - 11:06

Rik:

Leuk, al die berichtjes! Machiel: medio april staat een paar dagen Pemba op de planning. Als je zin hebt in stranden en koraalriffen...

• 02 April 2005 - 14:00

Martijn Ruyssenaars:

Leuk om je reisverslag weer te lezen & ben benieuwd naar het filmpje van de paasmis.

• 04 April 2005 - 12:10

Rik:

Snik. Mijn laptop is niet te repareren. Snik

• 04 April 2005 - 17:20

Adri:

Rik,
    Interessant je verhalen!
    Wat een pech met die laptop!
    Verjaardagskadootje voor Hans en Wil?? Alvast van harte gefeliciteerd voor morgen van de Leemreize familie en maak er een vrolijke boel van.
    Enne ....keep it up met je studie!!!

• 05 April 2005 - 09:34

Wil:

fantastisch,die foto's en dat filmpje!Daar kunnen wij stijve hollanders nog door losgeschut worden.
    Ondanks de kleine tegenslagen blijft het toch een uniek verblijf!

• 05 April 2005 - 14:42

Riek En Bert:

Van harte gefeliciteerd Rik met je verjaardag. We hebben met jou genoten van de swingende paasmis, maar je pech met je laptop en GSM was om te huilen! Groetjes.

• 05 April 2005 - 15:20

Elise:

Hey jarige job!
    Van harte gefelicitaart! Super leuk om dat filmpje even te zien zeg! Lekkere swingende boel daar...
    Hopelijk is jouw verjaardag net zo swingend?! Geniet ervan. Ik probeerde al te bellen, maar kreeg een vreemde Afrikaanse vrouwenstem, geloof dat ik het later opnieuw moet proberen...
    Hoop je nog even te spreken.
    Liefs,
    Je zusje

• 05 April 2005 - 20:06

Martijn Ruijssenaars:

Rrrrikie Heri ya Siku kuu!
    Wilde je bellen, maar mijn plan viel in duigen, aangezien je geen telefoon meer hebt. Swingende paasmis zeg! Rik ook losjes in de heupen?? haha
    Ik hoop dat ik je snel weer via msn kan spreken.
    Groetjes met een lentezon vanuit NL.

• 05 April 2005 - 20:37

Esther Metten:

Hi Rik!

Per toeval kwam ik op deze site terecht en moet zeggen dat ik stieken wel een beetje jaloers ben hoor: dat jij daar in het verre Tanzania zit en ik in het koude Nederland!
    Ik las net het berichtje van je zusje dat je vandaag jarig bent: dus bij deze van harte gefeliciteerd!

Groetjes van Esther (inmiddels drs. in de ontwikkelingspsychologie)

• 06 April 2005 - 12:24

Ambassade:

"Ter gelegenheid van de officiële verjaardag van HARE MAJESTEIT DE KONINGIN
    hebben Harer Majesteits Ambassadeur Bernard Berendsen en mevrouw Monique Pietermaat het genoegen U uit te nodigen voor een receptie ter Residentie."

Daar gaat Rikkie eens een kijkje nemen, haha.

• 12 April 2005 - 09:12

Joop Kramer:

Hoi Rik beetje laat maar nog van Harte !!!
    Wat een belevenissen allemaal!
    Krijg je filmpje niet geopend ga het later nog eens proberen !!
    Fijne tijd daar nog
    groet Joop